March 17, 2017

Jan Ewoud Vos z Puredistance opäť v Bratislave.

Jan Ewoud Vos - Puredistance

Štvrtok o štvrtej. V našej parfumérii v hoteli Carlton v Bratislave. Taká bola dohoda. Vstúpil k nám na minútu presne. Charizmatický holanďan Jan Ewoud Vos, majiteľ značky Puredistance, ktorá vyrába parfémy, ktoré sú považované za jedny z najexkluzívnejších parfémov na svete. Parfémy, ktoré svoju exkluzivitu dokazujú nielen svojou cenou a dostupnosťou, ale najmä svojou vôňou, kde je na prvé ovoňanie jasná kvalita zložiek, prepracovanosť a komplexnosť. Parfémový znalci naprieč svetom súhlasia. Jan Ewoud Vos. Chlapík, ktorého dokážete počúvať celé hodiny, najmä kvôli tomu, že vám na zdanlivo všedné otázky dokáže dať veľmi zaujímavé odpovede a iný pohľad na vec. A čo si na ňom cením azda najviac je jeho zásadovosť. Čo povie, to platí. A to je už dnes u ľudí vzácnosť, také „obyčajné“ slovo chlapa.

Zvítali sme sa a boli sme samozrejme zvedaví, čo nám nesie za novinky. Svoju spoločnosť nám sľúbil do deviatej večer, nakoniec s nami ostal omnoho dlhšie a lúčili sme sa niekedy po polnoci. Po zvítaní sme sa presunuli na kávu, kde sme sa dozvedeli, že práve prichádza zo stretnutia z Viedne, kde sa stretol s Birgit, autorkou známeho blogu o vôňach Olfactoria's Travels. O čom bolo ich stretnutie? To zatiaľ zostane tajomstvom.

Puredistance 10th Anniversary cake.

Puredistance oslavuje tento rok 10 rokov od svojho vzniku. Značka, ktorá ostala verná svojim hodnotám od počiatku po dnes. Puredistance nemá za sebou žiaden cudzí kapitál ani veľkú korporáciu, len vlastné peniaze zakladateľa, stále ostávajú malí, nezávislí, vyrábajú ručne, netlačia na pílu a nechŕlia jeden parfémovú novinku za druhou. Jan Ewoud hovorí, že Puredistance berie ako svoje životné dielo, preto sa nemá kam ponáhľať. Kvalita potrebuje čas a najmä trpezlivosť. A slová pre neho nie sú len slovami. Ak hovorí o exkluzivite, tak hovorí o tom, že jeho parfémy viete kúpiť len v približne 100 parfumériach na celom svete v 35 krajinách. Keď masové značky vyrobia z jedného parfému 5 miliónov kusov fliaš, on vyrobí 5000. Od hostí teda padla otázka: Koľko ľudí vlastne tvorí Puredistance? Osem, odpovedal. Do svojho parfémového sveta už stihol pribrať aj svoje dve dcéry a tak je obklopený čisto ženským kolektívom, o ktorom vraví, že sa v ňom necíti ako šéf, ale ako otec, ako učiteľ, ktorému všetci radi načúvajú. Za záväzok si dáva, aby boli všetci v Puredistance šťastní, pretože sťastný tím vedie v konečnom dôsledku k šťastním zákazníkom a len na takých základoch sa dá stavať v dlhodobom horizonte. 

Puredistance team oslavuje 10. výročie značky.

Po káve sme sa presunuli späť do parfumérie, pretože sme sa nevedeli dočkať, kedy ovoniame parfém s názvom Warszawa, ktorý priniesol so sebou. Dosť netypické takto pomenovať parfém, ale ako všetko v Puredistance, aj toto má svoje vysvetlenie. Budeme sa vracať v čase. Príbeh Warszawa sa pozvoľne začal pred viac ako 30-timi rokmi, keď Jan Ewoud Vos prvýkrát počul skladbu od Davida Bowieho s názvom Warszawa. Zaujala ho hudba, ale aj samotný zvuk slova Varšava. Páčilo sa mu ako znie. Opakoval si Var-ša-va. O mnoho rokov neskôr, už ako majiteľ Puredistance, navštívil Varšavu a bol očarený mestom, najmä krásnymi a elegantne oblečenými ženami, ktoré sa hrdo nosili ulicami mesta. Vravel, že v Holandsku chodia ženy oblečené skôr ležérne a v uvoľnenom štýle, preto bol milo očarený tým, ako upravené a elegantne oblečené boli poľské ženy vo Varšave. Cez fotky zachytával amosféru mesta plného histórie, krásy  a života. Vo výsledku sa zrodila myšlienka vytvoriť parfém s týmto názvom. 

Puredistance Warszawa (zdroj: www.fragrantica.com)

Vôňa vznikala v spolupráci s poľskou rodinou Missala, ktorá založila a prevádzkuje vo Varšave rodinný podnik, parfumériu s 25 ročnou tradíciou špecializujúcu sa na niche parfémy. Parfém namiešal Antoine Lie, ten istý majster parfumér, ktorý už vytvoril pre Puredistance dve iné vône - White a Black. Warszawa má ešte jedno špecifikum. Slovo exkluzivita je toľko nadužívané, že vo svete takmer stratilo význam, preto sa v Puredistance rozhodli, že na znak toho, ako veľmi si cenia význam tohto slova, ponechali parfumérii Missala ročnú exkluzivitu na tento parfém, čo znamená, že do 1. novembra 2017 viete Warszawu kúpiť len na tomto jedinom mieste na svete. Až po tomto dátume ju pustia do celého sveta. A ako vonia? Veľmi dobre a na každom inač. Jan Ewoud Vytiahol zo svojej tašky malý cestovný zlatý spray a nastriekal nám všetkým Warszawu na kožu. A my sme ovoniavali a porovnávali... a zhodli sa na tom, že je to vôňa ktorá patrí do kolekcie Puredistance. O tom ako vonia Warszawa niekedy nabudúce.


Ovoniava sa Warszawa.


S Janom Ewoudom sme potom ešte poovoniavali kde čo z toho, čo máme v parfumérii a rozprávali sme sa o parfémoch. 





Rozprávali sme sa aj o kamenných predajniach verzus internetových obchodoch. Jan Ewoud vyzdvihol dôležitosť kamenných parfumérií pre Puredistance, pretože tie sú tým, ktoré robia značku značkou a davajú vám ucelený pohľad na veci. S parfémom Puredistance, si nekupujete „len“ parfém, ale aj celý jej príbeh, jej filozofiu, jej svet. Je iné môcť sa niečoho reálne dotknúť, reálne to vidieť, farby, tvary, príbeh parfému, ktorý vám vyrozpráva človek, ktorý vás tým svetom parfémov sprevádza. Viete sa dozvedieť napríklad aj to, že Puredistance vznikla ako túžba odlíšiť sa od nevkusu a prázdneho pôvabu novozbohatlíkov, že existuje aj prirodzená elegancia, ktorá nepotrebuje byť násilne okázalá a kričať na všetky smery, prečo nebolo k vôni Black nikdy zverejnené zloženie, prečo má vôňa M špecifický odtieň sivej metalízy, že mašla na krabičke je uviazaná ručne, že to, že majú parfémy Puredistance koncentráciu parfémových olejov až do 38% má svoj dôvod, že každá drobnosť na ktorú dokážete s súvislosti s ich parfémami pomyslieť má svoju myšlienku a zmysel... Proste cítiť, vidieť to a počuť od reálnej osoby oproti vám. Je to aj o možnosti zapojiť viacero zmyslov. Čuch, hmat, zrak, sluch. To je niečo skutočné, niečo autentické. Nič z toho nezažijete ak si kliknete na ikonu  na internete. Internetový predaj sa stal nevyhnutnosťou aj kamenných parfumérií. Jan Ewoud nastavil cenu, ktorú považuje za relevantnú k produktu, ktorý ponúka. Vypočítal, že jedno navoňanie parfémom Puredistance vás stojí 1 Euro na deň. A to nie je veľa za hodnotu, že voniate krásne celý deň. Aj na internete nájdete na pár vybraných miestach parfémy Puredistance za rovnakú cenu za akú ich nájdete v kamennej predajni. Keďže značka dodáva do obchodov priamo bez distribútorov, vie si cenu svojich parfémov aj ustrážiť. Hnevá ho však, že niektoré internetové parfumérie dávajú k nákupu rôzne zľavové kupóny na ďalší nákup a tak v konečnom dôsledku obchádzajú jeho cenovú politiku a tak znehodnocujú image značky. Veď ani Ferrari nekúpite v zľave. Keď ho internetový obchodníci požiadali aby začal vyrábať viac kusov, odmietol ich. Odmietol ísť na úkor kvality a exkluzivity. Preto ho považujem za jedného z najcharakternejších ľudí v parfémovej brandži. Aby podporil svoj postoj ku kamenným predajniam, dal vyrobiť stolík Puredistance, aby dal ešte väčší dôraz na svet a filozofiu značky.  Stolík vyrobil pre veľké parfumérie, kde ponúkajú aj značky, ktoré je už ťažké zaradiť do výklenkovej umeleckej parfumérčiny. Značka nikdy nepatrila do sveta ostatných a teraz to deklaruje aj vlastným svetom na vlastnom šachovnicovom stolíku.

Stolík Puredistance (zdroj: Puredistance)

Zlato-čierna šachovnica značky je už niečo notoricky známe. Keď dostal otázku, prečo práve šachovnica, odpoveď bola, že šach je metaforou na viacero rovín. Šach je hra kráľov a ma bohatú históriu. Je to inteligentná hra. Šachovnica je svojim vzhľadom elegantná a jednoduchá, napriek jednoduchosti však skrýva rozsiahle možnosti. Pohyb po šachovnici má jasné pravidlá, ale poskytuje obrovskú slobodu pohybu figúrkami. No ani tí najlepší šachisti si nevystačia len s vysokou inteligenciou, šach je tiež o intuícii, o istej predvídavosti a kreaitivite riešenia. Na ťah máte dostatok času, čo je metaforou na to, že Jan Ewoud Vos má čas, nikam sa neponáhľa, nesleduje trendy, nejde s davom, ale trpezlivo buduje svoje dielo, značku Puredistance v rozvážnom tempe. V čoraz rýchlejšom svete, kde sa všetko zrýchľuje a mení mihnutím oka je to sympatický prístup. No a zlatá a čierna, to sú nadčasové farby elegancie a luxusu.


Z tašky potom vytiahol balíček pohľadníc Puredistance, ktoré sám vyrobil, keďže Jan Ewoud je profesionálny fotograf a niekedy dávno dokonca vydal knihu svojich fotografií, ktorú som mal možno vidieť a polistovať si v nej. Každý si vybral jednu pohľadnicu a Jan Ewoud nám ich potom ručne vypísal. Porozprával nám ešte, že keď bol na podobnú návštevu v Shangaii tak mal dvoch ochrankárov a ľudia si kupovali lístky aby sa s ním mohli odfotiť. U nás sa lístky nepredávali, mohol sa s ním odfotiť každý, kto mal o to záujem. Samozrejme že sme to využili a máme krásne fotky. 
Evka a Jan Ewoud Vos.
Monika a Jan Ewoud Vos.

Nezabudol som sa spýtať na vôňu, ktorú práve používa a má na sebe, pretože som niečo cítil, ale nevedel som odhadnúť čo to je a nebolo to ani M ani Black. Povedal mi, že si dal vyrobiť osobnú vôňu a tak ma ponúkol, aby som ju ovoňal. Veľmi pekná záležitosť. Bolo to niečo zaoblené, plné a komplexné, bez ostrých hrán, nesladké, ale hrejivé, skrátka príjemné, nekričiace a rafinované.


Neskôr sme sa s ním v kruhu priateľov spolu presunuli na večeru, dali si pohár vínka a vo veľmi príjemnej a uvoľnenej atmosfére rozoberali bežné témy. Rozprával nám o svojej novej hi-fi audiozostave, o svojich dvoch dcérach a o tom, ako sa zvyknú zo žartu podpichovať, o svojov psovi, o inom psovi, ktorý vyzerá ako karfiol, o Holandsku, o svojom starom aute, ktoré ma plno škrabancov, ale on netúži po novom, lebo s ním prežil kus histórie, o tenisových súbojoch so svojim ukrajinským priateľom, o Číne, o pikoškách z parfumovej brandže... skrátka o všetkom, čím žije a my sme mu rozprávali o tom, čím žijeme my.  Keď sme sa rozlúčili s našimi priateľmi Viktorom a Jozefom, pokračovali s Janom Ewoudom späť do našej parfumérie, kde sme už mali dohodnuté stretnutie so štatutármi hotela Carlton, ktorý ho túžili spoznať. Takže ďalšou zastávkou bol Mirror Bar, ktorý svojou atmosférou priam vyzýval na ďalšiu fľašu vína. Na Janovi Ewoudovi bolo vidieť, že sa cíti príjemne a je uvoľnený. Prerozprávali sme zvyšok večera a rozlúčili sa niekedy po polnoci. Bol to pre mňa zážitok a príjemne strávený večer.  Kedykoľvek si ho rád zopakujem a myslím, že je nás viac. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...